Saturday, June 11, 2011

Keistimewaan Emas

Emas adalah sumber semulajadi yg tidak dapat dibuat oleh manusia. Tanah, emas, minyak dan sumber asli yg lain akan habis nanti. Simpanlah emas kerana ia dapat menyelamatkan aset kita. Wang akan susut nilai. Tapi harga emas akan sentiasa naik. Sementara syariat pula mengibaratkan emas dan perak sebagai sesuatu kekayaan alam yang hidup dan berkembang. Syariat juga telah mewajibkan kedua-duanya boleh digunakan dalam bentuk wang atau kepingan, cenderahati, ukiran atau perhiasan. 


Satu perkara yang menarik mengenai emas ialah ianya wujud di dalam syurga.Al-Quran di dalam surah Al-Hajj menyebut emas adalah simbol kejayaan dan kemewahan penduduk syurga. Mereka akan dipakaikan dengan gelang-gelang emas dan mutiara dan pakaian mereka diperbuat daripada sutera.


"Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka dihiaskan di situ dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka di situ dari sutera "(Surah Al-Hajj:23)


Jadi, memang Allah SWT mengangkat martabat emas sebagai barangan yang berharga, bukan sekadar di dunia, malah di akhirat jua..
Memang logam terpilih emas ini .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...